32

٣٢

وَقَالَ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْانُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِه فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتيلًا

(32) ve kalellezine keferu lev la nüzzile aleyhil kur’anü cümletev vahideh kezalike li nüsebbite bihi füadeke ve rattelnahü tertila
Kâfirler dedi: ona inseydi ya! (bu) kur’an toptan tek olarak biz aklınıza yerleşip tatbik edesiniz diye böyle (indirdik) onu senin kalbine ve onu ağır ağır okuttuk

(32) Those who reject Faith say: Why is not the Quran revealed to him all at once? Thus (is it revealed), that We may strengthen thy heart thereby, and We have rehearsed it to thee in slow, well arranged stages, gradually.

1. ve kâle : ve dedi
2. ellezîne keferû : kâfir olanlar
3. lev lâ : olsaydı olmaz mıydı, gerekmez miydi
4. nuzzile : indirildi
5. aleyhi : ona
6. el kur’ânu : Kur’ân
7. cumleten : toplu olarak, bütün olarak
8. vâhideten : bir tek, bir defa
9. kezâlike : böylece, işte bu
10. li nusebbite : tesbit etmemiz, sabitlememiz için
11. bi-hî : onu
12. fuâde-ke : senin idrakin
13. ve rettelnâ-hu : ve onu beyan ettik, yavaş okuduk
14. tertîlen : yavaş yavaş, tertip tertip, kısım kısım


SEBEB-İ NÜZUL

İbn Ebî Hâtim’in, “Sahih’tir.” kaydıyla Hâkim’in ve el-Muhtâra’da Ziya (el-Makdisî)’nin İbn Abbâs’tan rivayetlerinde o şöyle anlatıyor: Müşrikler: “Muhammed eğer gerçekten Allah’ın elçisi ise Rabbi ona acaba neden işkence ediyor. Şu Kur’ân’ı ona bir kerede toptan indiremez mi? Bakınız ona her defasında bir veye iki âyet iniyor (ve her defasında ona âyet inmesi adeta bir işkence oluyor).” dediler de bunun üzerine Allah Tealâ bu âyet-i kerimeyi indirdi.

Başka bir rivayette onların: “Sen kendinin Allah tarafından gönderilmiş bir elçi olduğunu iddia ediyorsun. Madem öyle Tevrat’ın Musa’ya, İncil’in İsa’ya bir defada indirildiği gibi bu Kur’ân da sana bir defada toptan indirilmeli değil miydi?” demeleri üzerine bu âyet-i kerime nazil olmuştur.

Her iki rivayette de konu ve talep “Kur’ân’ın parça parça değil bir defada toptan indirilmesi” olduğuna göre iki rivayet arasında çelişki yok demektir.