1

١

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمينَ

Bismillahirrahmanirrahim

(1) El hamdü lillahi rabbil alemin
Hamd Allah içindir alemlerin Rabbi

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Praise be to Allah, The Cherisher and Sustainer of the Worlds

1. bi ismi allahi : Allah’ın ismi ile
2. er rahmân er rahîm : Rahmân ve Rahîm olan
Rahîm esması ile tecelli eden, rahmet nuru gönderen
3. el hamdu : hamd, övgü, sena, manevî ni’metlere şükür
4. lillâhi (li allâhi) : Allah için, Allah’a
5. rabbi : Rab
6. el âlemîne : âlemler

şeytandan مِنْالشَّيْطَانِ Allah’a بِاللَّهِ sığınırım أَعُوذُ
Rahman الرَّحْمَنِ Allah’ın اللَّهِ adıyla بِسْمِ
Rahim الرَّحِيم
Rabbi رَبِّ Allah içindir لِلَّهِ Hamd الْحَمْدُ
alemlerin الْعَالَمِينَ


SEBEB-İ NÜZUL
Fatihah Sûresinin nerede ve ne zaman nazil olduğu konusu ihtilaflıdır ve bu konuda değişik rivayetler vardır.

Hz. Ali (ra)’den rivayete göre o şöyle demiştir: Fâtihatu’l-Kitâb Mekke’de Arş’ın altında bir hazineden nazil olmuştur.

Bu rivayete bakarak usulcüler, Mücahid’in “Fatihah Sûresi Medine’de nazil olmuştur.” sözünü hatalı görürler. Ayrıca Übeyy ibn Ka’b’den gelen sahih bir rivayette de Fatihah, Kur’ân’dan ilk nazil olanlar arasındadır ve o, es-Seb’u’l-Mesânî’dir. “Sana es-Seb’u’l-Mesânfyi verdik” mealindeki âyeti içinde bulun­duran el-Hıcr sûresinin mekkî olduğunda ise hiç ihtilâf yoktur. İbn Abbâs, Katâde ve sahabenin çoğu da bu görüştedirler.

Übeyy ibn Ka’b’den gelen rivayete ek olarak Sa’lebî tefsirinde Amr ibn Şurahbîl’den gelen bir rivayete de yer verilir. Bu rivayette ise Fatihah Sûresinin ilk nazil olan sure olduğu ileri sürülmektedir.

Amr ibn Şurahbîl şöyle anlatıyor: Kur’ân’dan ilk nazil olan “el-Hamdu lillâhi Rabbi’l-âlemîn”dir. Şöyle ki: Hz. Peygamber (sa) Hz. Hadice’ye gizlice “Bana (aklıma) bir şey karışmış olmasından korktum.” demişti. Hz. Hadice: “O da ne ki? Nereden böyle bir korkuya kapıldın?” diye sorunca Efendimiz (sa): “Yalnız olduğum bir sırada “Oku!” diye bana seslenildiğini duydum.” dedi. Sonra Hz. Peygamber Varaka ibn Nevfeî’e gidip durumu anlatınca Varaka: “Sana bu seslenme tekrar vukubulacak olursa olduğun yerde kal, kaçıp orayı terketme, iyice dinle.” dedi. Hz. Peygamber de Öyle yaptı. Cibril geldi ve ona: “Rahman Rahîm Allah’ın adıyla. El-hamdu lillâhi Rabbi’l-âlemîn” de, dedi. Bu haberin isnadı Ebu Sâlih’den, o da İbn Abbâs’tan şeklinde îbn Abbâs’a çıkarıl­maktadır

Bu haber Fâtiha’nın Hz. Peygamber (sa)’e ilk nazil olan vahyin Fatihah ol­duğu anlamına gelmese bile herhalde Efendimiz (sa)’e ilk nazil olanlar içinde Fatihah’nın da bulunduğuna delâlet etmektedir.

Ebu’l-Leys Nasr ibn Muhammed es-Semerkandî’nin tefsirinde, surenin ya­rısının Mekke’de, kalan yarısının da Medine’de nazil olduğuna dair garip bir görüş de nakledilmiştir.

Ancak rivayetler arasını te’lif sadedinde bazı âlimler de” Sûre bir kere Mekke’de namaz farz kılındığında, bir kere de Medine’de kıble Beytu’l-Makdis’den Ka’be’ye çevrildiğinde olmak üzere iki defa nazil olmuştur.” derler

Advertisements